همشهری آنلاین: موج هوای گرم و تب جام‌جهانی که با رسیدن فرانسه به مرحله نیمه‌نهایی به اوج رسید، باعث شد گیشه سینمای این کشور در نیمه اول ۲۰۱۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کند.

خانواده توش

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اسكرين‌ديلي، آمار اوليه حاكي از آن است كه تعداد تماشاگران سينما در شش ماه اول سال 2018 با حدود دو درصد كاهش از 105 ميليون نفر به 103 ميليون نفر رسيد و اگر بازه زماني يك سال را پايان ماه ژوئن در نظر بگيريم، آمار سالانه تماشاگران سينما در فرانسه از 211 ميليون نفر به 207 ميليون نفر كاهش يافته است؛ اين يعني 1.8 درصد كاهش در تعداد سينماروها.

پرتماشاگرترين فيلم‌هاي نيمه اول سال 2018 تركيبي از فيلم‌هاي فرانسوي و پروژه‌هاي بزرگ هاليوودي بودند. در اين ميان، «خانواده توش 3» اوليويه بارو با بيش از پنج ميليون و 700 هزار تماشاگر بر صدر نشست و ركورد 4.6 ميليون نفري دومين قسمت همين فيلم را شكست. «خانواده توش» داستان خانواده‌اي ساده است كه ميليون‌ها يورو پول در لاتاري به دست مي‌آورند و زندگي‌شان زير و رو مي‌شود. كمدي «خانواده خانواده است» دني بون هم با 5.6 ميليون تماشاگر دوم شد.

با وجود كاهش تعداد تماشاگران، سهم فيلم‌هاي فرانسوي از بازار سينماي اين كشور به رقم تقريبي 42 درصد در نيمه اول سال رسيد كه در مقايسه با 36 درصد سال گذشته حدود شش درصد رشد نشان مي‌دهد. «انتقام‌جويان: جنگ ابدي» با پنج ميليون تماشاگر سومين فيلم موفق لقب گرفت و «پلنگ سياه» با 3.6 ميليون تماشاگر پنجم شد. هر چند انتظار مي‌رود جدول پرفروش‌هاي سال 2018 در نيمه دوم سال دچار يك دگرگوني اساسي شود.

در ميان فيلم‌هاي هنري موفق در گيشه سينماي يك نام آشنا به چشم مي‌خورد؛ «همه مي‌دانند» اصغر فرهادي كه بيش از 752 هزار تماشاگر داشته و آمار 272 هزار تماشاگر «فروشنده» را شكسته است. البته ركورد موفق‌ترين فيلم كارنامه فرهادي در گيشه سينماي فرانسه همچنان «جدايي نادر از سيمين» است با 976 هزار تماشاگر و پس از آن «گذشته» قرار دارد با 965 هزار تماشاگر. اكران «همه مي‌دانند» در فرانسه به پايان رسيده است.

تا پيش از آغاز جام‌جهاني فوتبال در ميانه‌هاي ششمين ماه سال، اوضاع سينماها چندان بد نبود اما ورود يك جبهه هواي گرم به فرانسه كه دماي پاريس را به حدود 30 و شهرهاي جنوبي را به بالاي 35 درجه رساند و همزمان شدن آن با درخشش تيم ملي فوتبال فرانسه در روسيه، تماشاگران را از سالن‌هاي تاريك فراري داد. ژوئن سال گذشته 11.7 ميليون نفر در فرانسه به سينما رفتند و اين آمار امسال با يك افت 15.6 درصدي به 9.8 ميليون نفر رسيد.

از سوي ديگر، تعداد بينندگان تلويزيون به لطف پخش بازي‌هاي جام‌جهاني به شدت افزايش يافت و پيروزي فرانسه مقابل اروگوئه در بازي مرحله يك‌چهارم نهايي حدود 13 ميليون نفر بيننده داشت. اين يعني 76 درصد از مخاطبان رسمي تلويزيون در اين كشور. البته پرتماشاگرترين بازي تاريخ تلويزيون فرانسه نيمه‌نهايي جام‌جهاني 2006 بين ياران زين‌الدين زيدان با تيم ملي پرتغال در آلمان است كه 22.2 ميليون مخاطب داشت.

کد خبر 410377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha